fredag 13 juli 2012

Du utstrålar självsäkerhet

En av de vackraste komplimangerna jag fått någonsin kom igår. "Du är så vacker därför att du utstrålar självständighet." Leendet på mina läppar gick från öra till öra. Något av det vackraste jag vet är självsäkerhet. Om du inte älskar dig själv, hur kan du då låta livet älska dig? Jag vet exempelvis att jag väger för mycket, men det kan också alla andra se och just därför är det väl onödigt att lägga tid på att tänka på det och begränsas utav det istället för att bara njuta av livet. Det gäller att göra det bästa av vad man har istället för att klaga på alla fel. Ger någon en komplimang, säg tack och sug åt dig den. Glöm inte heller att bemöta din egen spegelbild med ett leende då och då. Du är världens bästa på att vara du, glöm aldrig det! Det var i alla fall härligt att få en äkta komplimang för någonting som jag själv jobbat på med mig själv - att vara trygg i mig själv och våga visa det. Jag kan lägga ut fula bilder på Facebook om de har en härlig känsla bakom, för alla vet redan hur jag ser ut. Jag vågar säga min åsikt högt och kan sedan argumentera för den och också förändra den om jag bemöts med bra motargument. Jag är jag och jag vågar helt enkelt stå för det! What you see is what you get. Sedan finns det vissa saker jag såklart vill jobba bort. Jag tar mig själv på för stort allvar och har svårt att skratta åt mig själv vid pinsamma situationer och dessutom kan jag få extrem ångest ibland. Jag är åtminstone medveten om vilka kanter jag behöver slipa bort. Vad filosofiskt och flummigt det blev, men jag ville helt enkelt föreviga en fin komplimang från gårdagen. Självsäker men inte självgod, det är ledordet!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar