torsdag 12 juli 2012

Grattis till ännu en avklarad termin!

Grattis till mig själv! Om översättningen av mina 24hp (högskolepoäng) här går rätt till så är jag nu 90hp rikare i spanska och 120hp totalt. 150hp kvar till lärarexamen!

Klickade in idag och alla betyg har inte kommit in, men ett är en 9 och ett annat en 7 har jag för mig, sen fick jag 5:or på litteraturen (där jag bara fick 4.5 på tentan) och spanska i Amerika (där jag fick en pinsam 3a på tentan). Tack vare bra närvaro, extraarbeten, inlämningar... Och det spanska systemet.

Som student är det fantastiskt, man kan glida runt på ett bananskal och speciellt om man är Erasmus. Det är bra för statistiken och för universitetlektorns egen lön när studenterna klarar sina kurser. Som blivande lärare tycker jag dock systemet är fruktansvärt. När jag ser läkare, advokater... Ja då kan jag inte låta bli att undra om de kan sina jobb eller om de också glidit igenom. Det är så lätt att fuska också. Inga kontroller på att du är du, du kan lämna salen och komma tillbaka hur du vill, du sitter nära andra och kan kopiera.

Så vad har tiden som Erasmus lärt mig? Att njuta av livet och att slappna av. Att allting löser sig. Att världen inte går under om man misslyckas med en tenta. Jag tror att min förståelse för elever med studiesvårigheter ökat. Jag har suttit med myror i benen under tråkiga föreläsningar och jag har för första och förhoppningsvis sista gången i mitt liv blivit underkänd på tentor. Sedan har min spanska också förbättrats och jag har fått lära känna den spanska kulturen bättre - bland många andra. Jag har vänner från många olika länder och vi har levt ihop och tagit del av varandras vanor.

Trots att utbildningssystemet i Sverige är miljoner gånger bättre så tycker jag att alla som kan åka som Erasmus borde göra det. Jag har lärt mig saker som jag aldrig skulle kunnat lära mig hemma. Som blivande språklärare kan jag också tycka att det borde vara obligatoriskt att göra minst en termin utomlands, även om jag inser att tanken är en orealistisk utopi.

Jag är i alla fall fantastiskt glad över hur bra allting gått här nere och jag har förtjänat det här lugna, härliga halvåret för hur mycket jag tidigare kämpat. Nu är jag fylld av energi inför att börja med engelskan i höst och våren 2014 är det antagligen dags att bo utomlands igen, denna gång i Brighton.

Jag är stolt och glad över att jag klarat mina spanskastudier, men samtidigt är det tråkigt att veta att jag inte kommer att läsa mitt favoritspråk mer. Såklart kommer jag se till att hålla språket levande eftersom jag ska lära ut det och jag kommer säkert gå fortbildningskurser i framiden... Men nu är det liksom "bara" 3 terminer engelska och 2 terminer pedagogik kvar. De första 4 terminerna (1 pedagogik, 3 spanska) har gått fort så resten gör nog också det.

Visst är det coolt att jag ska bli lärare? Det som alltid varit min dröm. Jag tycker det är synd att lärare inte har högre status i samhället för tänk vilket fantastiskt jobb vi utför. Jag kommer att utrusta mina elever med nycklarna som kan öppna portarna till världen. Tanken känns svindlande härlig!

Hur som helst... Om du som läser här funderar på att göra ett utbyte liknande Erasmus... Kör! Det kan bli det allra bästa du gjort i ditt liv.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar