måndag 16 juli 2012

Med hjärtat i två städer

Fuengirola är mitt hem. Staden där jag inte blir förvånad om jag någon gång bosätter mig i igen. Men såhär är det... Cádiz är platsen där jag bott i ett palats där även Pierce Brosnan (James Bond) bott i och levt ett Big Brother-liv inom palatsets väggar (dvs mest umgåtts med palatsfolket) och det har varit som ett mini-Europa. Jag älskar båda!

Cádiz är skönheten, lugnet, spanskan och Spanien. Fuengirola är turister, svenska/engelska och drama.

Jag har två veckor kvar och måste välja hur jag ska spendera tiden.

Jag älskar mitt palats, mina palacio-girls, Cádiz vackra stränder, att kunna prata spanska och att möta normalt folk när man går ut. Men i Fuengirola älskar jag känslan av att vara på semester på en plats där jag inte är turist och där alla njuter av sin semester och tillsammans med några av världens mest fantastiska människor (exempelvis mina Emmor).

Det är svårt. Jag vill vara på båda platserna tillsammans med allihopa. I Fuengirola är nackdelen att folk har jobb. Jag får se, jag får se... Kanske hyr vi en bil här och så letar jag billigt hostel åt palacio-folket och visar dem Fuengirola. Det vore fantastiskt, även om jag är säker på att alla skulle återvända till Cádiz med känslan om att de bor i Andalusiens vackraste stad med normalast människor...

Senast om en vecka har jag nog packat ihop mina grejer och dragit till Fuengirola. Tanken ger mig panik... Jag ska dock njuta av mina fjorton sista dagar här och sedan är jag nästan tacksam att jag kommer att jobba hela augusti, för jag behöver något annat att tänka på än min post-Erasmus-depression som jag vet kommer komma. Tiden har gått så fort.

Det är svårt att tänka tanken att jag snart ska hem. Spanien är det land jag vill ska vara hemma. Efter alla turer till Spanien är det fortfarande min dröm att bo här. Jag lovar mig själv att plugga så hårt jag kan för att ha möjligheten att flytta ner hit sedan... om det är så att jag fortfarande drömmer om. Jag ser mig själv i ett vitt bostadskomplex med pool med utsikt över havet en bit utanför Fuengirola, med en bil och jobb på El Colegio Sueco.

Min favoritvy i Cádiz! Katedralen och de olikfärgade husen. Bakom där fotot tagits finns havet. Denna vy ser man alltid när man leker i vågorna på Playa de Santa María!

Cádiz, min vackra ö. Avtryckaren och där man har handen är den gamla delen (el Casco Antiguo) medan den långa spetsen är den nya delen (La Parte Nueva/Puerta Tierra). Jag bor i den finare delen, dvs. i el Casco Antiguo, bara några minuters gångväg från havet (10min)/centrum (3 min)/barerna (5min)/nattklubbarna (10min)/min universitetsfakultet (2min).

Turistdrömmen Fuengirola.

Andalusien med alla dess provinser. Cádiz är huvustaden i Cádiz-provinsen och Fuengirola ligger precis under Málaga i Málaga-provinsen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar